Een wortelkanaalbehandeling is een tandheelkundige ingreep waarbij we de binnenkant van uw tand of kies behandelen. De reden dat deze behandeling nodig kan zijn, is als er een ontsteking of infectie is ontstaan in de zenuw van uw tand. Dit kan leiden tot pijn en gevoeligheid, en in sommige gevallen kan de tand zelfs gevoelig zijn voor breuk.

Tijdens een wortelkanaalbehandeling verwijderen we de geïnfecteerde zenuw en reinigen we het wortelkanaal. Daarna vullen we het kanaal op met een speciaal materiaal om verdere infectie te voorkomen.

Wanneer heeft u een wortelkanaalbehandeling nodig?

Er zijn verschillende symptomen die erop kunnen wijzen dat u een wortelkanaalbehandeling nodig heeft. Deze omvatten:

• Pijn of gevoeligheid bij het kauwen of bij het aanraken van uw tand of kies
  • Zwelling of roodheid rondom uw tand of kies
  • Een abces (een zakje gevuld met pus) op uw tandvlees
  • Donkere verkleuring van uw tand of kies

Als u een of meer van deze symptomen ervaart, neem dan contact op met onze tandartsen bij de Kliniek voor Tandheelkunde. We kunnen u onderzoeken en u adviseren over uw opties.

Wat kunt u verwachten tijdens een wortelkanaalbehandeling?

Een wortelkanaalbehandeling duurt meestal één tot twee uur en wordt uitgevoerd onder lokale verdoving om ervoor te zorgen dat u geen pijn voelt tijdens de ingreep.

De eerste stap van de behandeling is het openen van uw tand of kies om toegang te krijgen tot het wortelkanaal. Daarna verwijderen we de geïnfecteerde zenuw en reinigen we het kanaal met speciale instrumenten.

Als het kanaal volledig is gereinigd, vullen we het op met een materiaal dat voorkomt dat er verdere infectie kan optreden. Afhankelijk van de omvang van de behandeling kan het zijn dat we uw tand of kies afdekken met een kroon om de sterkte en duurzaamheid te behouden.