Een afgebroken tand of kies is wanneer een deel van de tand of kies is afgebroken. Dit kan variëren van een kleine chip tot een groot stuk dat is afgebroken. Dit kan verschillende oorzaken hebben, zoals een ongeval, letsel, tandbederf of het bijten op harde voedingsmiddelen.

Wat zijn de symptomen?

De symptomen van een afgebroken tand of kies variëren afhankelijk van de omvang van de schade. In sommige gevallen zult u mogelijk helemaal geen pijn of ongemak ervaren, terwijl u in andere gevallen ernstige pijn en gevoeligheid kunt ervaren. Andere symptomen kunnen zijn:

• Scherpe randen aan de tand of kies
  • Bloeden van het tandvlees
  • Zwelling van het tandvlees rondom de beschadigde tand of kies
  • Een veranderde beet

Wat moet u doen als u een afgebroken tand of kies heeft?

Als u een afgebroken tand of kies heeft, is het belangrijk om zo snel mogelijk naar de tandarts te gaan. Dit kan ervoor zorgen dat u de beste behandeling krijgt en dat de schade niet erger wordt. Als u niet onmiddellijk naar de tandarts kunt gaan, zijn er enkele stappen die u kunt nemen om de schade te beperken:

• Spoel uw mond met warm water om het gebied schoon te maken
  • Plaats een koud kompres tegen uw wang om zwelling te verminderen
  • Gebruik pijnstillers om eventuele pijn te verlichten

Hoe wordt een afgebroken tand of kies behandeld?

De behandeling voor een afgebroken tand of kies is afhankelijk van de omvang van de schade. In sommige gevallen kan de tand of kies worden gerepareerd met een vulling of een kroon. In andere gevallen kan de tand of kies worden verwijderd en kan een implantaat of brug worden geplaatst om de ontbrekende tand of kies te vervangen.

In de meeste gevallen kan een afgebroken tand of kies worden behandeld zonder dat dit invloed heeft op uw dagelijkse activiteiten. Uw tandarts zal met u samenwerken om de beste behandelingsoptie voor uw specifieke situatie te bepalen.